Osobnostní předpoklady a dovednosti
III.Předpoklady pro jmenování vedoucím úřadu:
Vedoucím úřadu se může stát fyzická osoba, která splňuje předpoklady podle § 5 zákona č. 312/2002 Sb., o úředních územních samosprávných celků, v platném znění, tj.:
· je státním občanem České republiky popř. cizím státním občanem, který má v České republice trvalý pobyt
· dosáhla věku 18 let
· je způsobilá k právním úkonům
· je bezúhonná (za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena:
a) pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo
b) pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena)
· ovládá úřední jazyk
· má nejméně tříletou praxi:
a) jako vedoucí zaměstnanec, nebo
b) při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu,
c) ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce
(délka praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce)
IV. Další požadavky pro jmenování vedoucím úřadu:
a) ze zákona
· vysokoškolské vzdělání
· nesmí vykonávat funkci v politických stranách a politických hnutích
b) znalostní vybavenost
· zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
· zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků
· zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
· zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
· zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
· znalost teorie managmentu
· znalost principů projektového řízení
c) schopnosti a dovednosti
· koncepční a strategické myšlení, logické pochopení podstaty věcí
· syntetické a analytické myšlení, rozvinuté kritické myšlení
· představivost při řešení úkolů, zhodnocení rizik a příčin situací a činění závěrů definování optimálních postupů a jejich optimální plánování
· odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací
· schopnost rozhodnout a realizovat potřebná opatření
· zajištění kontroly plnění úkolů
· proaktivní přístup, vytrvalost, sebemotivace, flexibilita
d) sociální dovednosti
· nejvyšší důraz kladen na:
- ochotu spolupráce, respekt k názoru druhých, umění naslouchat, motivace ostatních k dosažení cílů, pozitivní myšlení a pozitivní komunikace
- výborné vyjadřovací schopnosti, vedení konstruktivní diskuze, dobré vystupování, objektivizace situací – práce s argumenty
- respektování dohod a konečných rozhodnutí